A magasvérnyomás manapság népbetegségnek számít, országunkban is minden 4. ember érintett. A betegség diagnosztizálása esetén gyakran vérnyomáscsökkentő terápiára van szükség, azonban a vérnyomás csökkentését életmódbeli változásokkal is segíteni tudjuk. Mit is tehetünk tehát annak érdekében, hogy elkerüljük a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szedését, vagy csökkentsük a szükséges gyógyszerek mennyiségét?

Fotó: Pixabay.com.

A haskörfogat növekedésével járó elhízás jelentősen növeli a magasvérnyomás, és egyéb szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, így ezen esetekben a fogyás lényeges szerepet játszik a vérnyomás kontrolljában, valamint a szívbetegségek megelőzésében.

A rendszeres testmozgás jelentősen csökkentheti a vérnyomást. Magas vérnyomás esetén ezért ajánlott naponta kb. 30 perc testmozgást végezni, ami lehet például séta, futás vagy biciklizés. A megfelelő mozgásforma kiválasztásához érdemes kezelőorvosával egyeztetni.

Egészséges, sószegény étrend fogyasztásával nem csak a vérnyomás csökkenthető, hanem a szív-érrendszeri betegségek kialakulása is megelőzhető. Érdemes kerülni a telített zsírokban, finomított cukrokban gazdag ételeket, helyettük sok gyümölcs, zöldség, teljes kiőrlésű élelmiszer, alacsony zsírtartalmú tejtermék, telítetlen zsírsavakban gazdag ételek (pl. halak, olívaolaj) fogyasztása javasolt. A napi sóbevitelt 1,5-2 g alatt ajánlott tartani, ételeinket lehetőség szerint inkább egyéb fűszerekkel ízesítsük.

A dohányzásról való leszokás csökkenti a magasvérnyomást, a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, emellett általánosságban is javítja az egészségi állapotot.

Az alkoholfogyasztás mérséklése is pozitívan befolyásolja a vérnyomást. Míg napi egy pohár alkohol elfogyasztása csökkenti a vérnyomást, ennél több alkohol fogyasztása kifejezetten rossz hatással van a magasvérnyomásra.

A koffein szintén vérnyomás emelő hatással lehet a szervezetre, ezért a kávéfogyasztás csökkentése szintén jó hatással lehet a vérnyomásra.

A hosszan tartó stressz vezethet magasvérnyomás kialakulásához, ezért a stresszoldás is fontos része a vérnyomás csökkentésének. Ez történhet a stresszt kiváltó okok, helyzetek elkerülésével, vagy megfelelő stresszkezelő módszerek kidolgozásával. Jó hatással lehet a meditáció, jóga, vagy akár egyes nyugtató hatású készítmények, gyógynövények, mint például a levendula, vagy a valeriána tartalmú készítmények fogyasztása.

Mindezek mellett természetesen fontos a rendszeres vérnyomásmérés, a felírt gyógyszerek megfelelő szedése, és a rendszeres orvosi kontroll a beállított terápia ellenőrzésére.

A fent leírt életmódbeli változtatások alkalmazása csökkentheti a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szükségességét, azonban a gyógyszeres terápia módosítását csak háziorvosa, vagy kezelőorvosa jóváhagyásával szabad végezni!