A női test csodája, hogy terhesség 9 hónapja során sejtről sejtre hoz létre egy új életet. Ehhez azonban megfelelő alapanyagokra van szükség, melyeket a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozás és egészséges életmód mellett magzatvédő vitaminok fogyasztásával érdemes kiegészíteni.

magzatvédő vitamin terhes vitamin

Designed by Pixabay.com

Manapság rengeteg vitaminkészítmény, étrendkiegészítő áll rendelkezésre várandós és családtervezés előtt álló nőknek. A bőség zavarában felmerül a kérdés, hogyan is válasszuk ki leendő gyermekünk egészséges fejlődését támogató legjobb készítményt, mikor kezdjük el szedését?

Mikor érdemes elkezdeni magzatvédő vitamin szedését?

Tudatos családtervezés esetén már a teherbeesés előtt, vagy a várandósság fennállásának kiderülésekor érdemes elkezdeni valamilyen magzatvédő vitamint szedni.

Milyen összetevőket tartalmazzon a magzatvédő vitamin, ezek miért fontosak?

Folsav, vagy B9 vitamin (400 mcg*): A magzat idegrendszerének megfelelő fejlődéséhez szükséges. Ez a folyamat a terhesség első 28 napjában megy végbe, így érdemes a teherbeesés előtt elkezdeni a szedését.  Ajánlott napi mennyisége 400-600 mcg.

Kálcium (200 mg**): Terhesség alatt megnő a szervezet kálcium igénye, melynek kielégítése a magzat és a várandós számára is fontos. Kálcium szükséges a magzat csontnövekedéséhez, valamint a várandós csontsűrűségének fenntartásához, emellett csökkenti a terhesség alatt kialakuló magasvérnyomás előfordulását. Naponta 1200 mg kálcium fogyasztása ajánlott.

D vitamin (400 IU): A csontok fejlődésében is fontos szerepet játszik, emellett fogyasztása csökkenti a koraszülés és a fertőzések előfordulását. Ajánlott napi adagja 4000 IU.

Vas (17 mg): A vörösvértestek képződéséhez szükséges, mind az anya, mind a baba szervezetében. A vörösvértestekben lévő vas teszi lehetővé a belélegzett oxigén szállítását a tüdőből az anya, valamint a magzat teljes testébe. Terhesség során minimum 27 mg, szoptatás alatt legalább 9 mg vas fogyasztása javasolt naponta.

C vitamin (70 mg): A vas megfelelő felszívódásához C vitamin szükséges, ezért együttes fogyasztásuk javasolt. Ajánlott napi adagja 50-80 mg.

Jód (150 mcg): Fogyasztása az anya pajzsmirigyműködésének fenntartásához szükséges, mely nélkülözhetetlen a magzat helyes fizikai és mentális fejlődéséhez. Ajánlott napi jódbevitel 150 mcg.

Cink (15 mg): Hozzájárul az egészséges immunrendszer kialakításához, valamint a sejtek megfelelő osztódásához. Naponta 10-15 mg cink fogyasztása javasolt.

Omega 3 zsírsavak, elsősorban DHA (300 mg): Fogyasztásuk a terhesség előtt, a terhesség alatt, valamint a szoptatás során is fontos. Az omega 3 zsírsavaknak a magzati agy, szem, idegrendszer és immunrendszer fejlődésében, valamint a szülés utáni depresszió megelőzésében van szerepe. Fogyasztása a terhesség második, és főleg a harmadik trimesztere során kifejezetten fontos. Ajánlott napi adagja 300-600 mg.

Az eddig felsorolt vitaminokon és nyomelemeken túl jó, ha a magzatvédő vitaminkomplex a következő mikrotápanyagokat is tartalmazza: tiamin vagy B1 vitamin (3 mg), riboflavin vagy B2 vitamin (2 mg), niacin vagy B3 vitamin (20 mg), B12 vitamin (6 mcg), B6 vitamin (2 mg), E vitamin (10 mg).

Az egyes vitaminokból és nyomelemekből a magzatvédő vitaminok az ajánlott napi bevitelnél kevesebbet tartalmazhatnak, az ajánlott mennyiség fennmaradó részét változatos, egészéges táplálkozással kell pótolni.

Fontos tehát, hogy a magzatvédő vitaminok fogyasztása nem helyettesíti a vitaminban és más tápanyagokban gazdag, változatos táplálkozást!

Magzatvédő vitaminjának kiválasztása, annak változtatása során konzultáljon szülész-nőgyógyász orvosával!

* mcg: mikrogramm

**mg: miligramm