Alváshiány esetén nassoljunk egészségesen

Szinte mindannyian kerültünk már olyan helyzetbe, hogy munka, tanulás, betegség, vagy bármilyen más okból kifolyólag alig 1-2 óra éjszakai alvás után a kialvatlanság tüneteivel kellett végigküzdeni egy-egy napot. Ilyenkor a fáradtság és igen változatos egyéb tünetek mellett még az egészségtelen ételek iránt is könnyebben elcsábulhatunk – de miért is van ez így, és mit tudunk ellene tenni?

Fotó: pixabay.com

Maryam Hamadi táplálkozási kutató egy éjjel olyan vizsgálatot végzett, melyhez este 8 órától hajnali 5 óráig kellett ébren maradnia. Ennek során arra lett figyelmes, hogy este 6-7 óra között nagyon megkívánta a chipset, és mivel az irodájában mind egészséges, mind egészségtelen nassolnivalókat tartott, így engedett is a kísértésnek.

Az első zacskó chipset egy diétás kólával öblítette le, majd nem sokkal később egy második, majd harmadik csomag chipset is megbontott. Táplálkozási tanácsadóként ekkor ébredt rá, hogy milyen jó példát is talált a saját személyében arra, hogy ha az ember fáradt, mennyire nehéz is egészségesen étkezni.

Hamadit mindig is érdekelte az alvás és az étkezés kapcsolata. Az American Journal of Lifestyle Medicine című folyóiratban munkatársaival közösen nemrég megjelentetett vizsgálatukban ennek megfelelően orvosokon vizsgálták az alvás és diéta kapcsolatát, és eredményeik szerint az egészséges táplálkozás csökkentheti az alváshiány okozta tüneteket.

Az orvosok alvásrendje az ügyeletek és éjszakai műszakok miatt sokszor rendszertelen, azonban nem szabad, hogy az alváshiány tünetei befolyásolják munkájukat, így tökéletes vizsgálati csoportot képeztek a kutatók számára. Bár az alváshiány természetesen nem csak az orvosokat és egyéb egészségügyi dolgozókat érinti, hanem bárkit, aki hosszabb-rövidebb távon keveset vagy rendszertelenül alszik, azonban orvosok esetén kifejezetten fontos téma, hiszen a kialvatlanság tünetei akár a betegellátásra is kihathatnak.

Az alváshiányban szenvedő ember előbb nyúl egy szelet csokoládé után, mint az egészségesebb opciókért – legyen szó akár orvosról vagy dietetikusról is. De vajon mi is ennek az oka?

A válasz testünk működésében keresendő, hiszen a cukor rövid ideig ugyan, de gyorsan megnöveli vércukorszintünket, energiát biztosítva ezzel szervezetünknek. Az alváshiány emellett döntéshozó képességünkre is hatással van, csökkentve az akaraterőt. További kutatások emellett arra utalnak, hogy az alváshiány okozta agyi változások miatt az éhségérzetet befolyásoló hormonrendszer is változik, melynek következtében jobban kívánjuk a magas cukor-, zsír-, és kalóriatartalmú ételeket.

Ezzel ellentétben az egészséges ételek fogyasztása csökkenti a fáradtságot, serkenti az agyműködést, és javítja az alvás minőségét. Mindezt valószínűleg a hormonrendszerben, az agyi jelátvitelben és a vérkeringésben bekövetkező változások, valamint a sejteket ért káros oxidatív hatások és gyulladás csökkentésén keresztül éri el.

Ha tehát alváshiányban szenvedünk, hiába kívánja a testünk a magas zsír- és cukortartalmú ételeket, ezek fogyasztása csak rövid távon növeli szervezetünk energiaszintjét. Ha azonban ilyen esetben egészséges nassolnivalókat, gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket vagy akár fehérjetartalmú energiaszeleteket választunk, azzal csökkenthetjük az alváshiány okozta tüneteket, így javíthatjuk agyműködésünket, sőt, akár pihentetőbb lehet az alvás is, amikor végre sikerül álomra hajtani a fejünket.

Az egészséges étkezést továbbá nem csak az alváshiány esetén, de hosszú távon is megköszöni a szervezetünk, hiszen hozzájárul egészségünk fenntartásához, és a mindennapokban is energikusabbak leszünk a tudatos étkezés által.

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-10-effects-deprivation-healthy-snacks.html