Egy új tanulmány szerint az alvásra is igaz, hogy "a jóból is megárt a sok"!

Az agyi infarktus, vagyis stroke évente kb. 6 millió embert érint világszerte, hazánkban kb. 40-50 ezer új stroke következik be évente. A stroke ezzel nem csak a halálozás egyik vezető oka világszerte, de az agyi infarktuson átesett betegek jelentős részének élete végéig különböző súlyosságú maradványtünetekei maradnak. Éppen ezért kifejezetten fontos, hogy ismerjük a stroke kialakulását elősegítő tényezőket, hiszen ezek kerülésével megelőzhetővé válhat a betegség.

Fotó: freepik.com 

Napjainkban már számos olyan tényezőt ismerünk, melyek hajlamosíthatnak minket stroke kialakulására: ilyenek többek között a dohányzás, alkoholfogyasztás, cukorbetegség, helytelen táplálkozás, vagy a mozgásszegény életmód. Egy nemrég a Neurology című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint mindezeken túl az éjszakai 9 óránál hosszabb alvás, vagy napközben 90 percnél tovább tartó alvás is jelentősen növelheti a stroke kialakulásának kockázatát.

Dr. Xiaomin Zhang és munkatársai 31,750 résztvevőt vontak be a kutatásukba, akiknek átlag életkora 62 év volt. A vizsgálatba bevont személyek közül a kutatás kezdetekor senki nem esett még át agyi infarktuson, és nem volt egyéb, komolyabb egészségügyi problémájuk sem. A kutatók 6 éven keresztül követték a résztvevőket, mely idő alatt 1,557 stroke következett be.

A résztvevőket részletesen kikérdezték az alvási szokásaikról: 24%-uk aludt éjszakánként többet, mint 9 óra, és 8%-uk sziesztázott 90 percnél tovább délutánonként.

A tanulmány eredményei alapján azok, akik éjszakánként 9 óránál tovább aludtak, 23%-al nagyobb eséllyel szenvedtek el stroke-ot, mint azok, akik 7-9 órát, vagy 7 óránál kevesebbet aludtak éjjelente. A 8-9 órát, a 7-8 órát, és a 7 óránál kevesebbet alvók stroke kockázata között nem találtak eltérést a kutatók.

Azok esetén, akik éjjelente 9 óránál többet aludtak, és délutánonként is legalább 90 percet aludtak, a stroke kockázat 85%-al magasabb volt, mint a kevesebbet alvók, és keveset sziesztázók esetén.

Az eredmények alapján továbbá nem csak az alvás hossza, hanem annak minősége is hatással van stroke kialakulásának kockázatára: a rosszul alvók körében 29%-al magasabb volt a stroke előfordulása, mint azoknál, akik jó alvóknak tartották magukat.

Hogy mi az oka a talált összefüggésnek, egyelőre nem tudni pontosan, de korábbi tanulmányokban már kimutatták, hogy a túl sok alvás kedvezőtlenül hat a vér koleszterinszintre, és növelheti a derékkörfogatot, melyek önmagukban is növelik a stroke kockázatot. A túlzásba vitt pihenés ezen felül mozgásszegény életmód jele is lehet, mely szintén hozzájárulhat a stroke kockázat növekedéséhez.

Míg egyértelmű ok-okozati összefüggést a tanulmány alapján még nem lehet levonni, annyi biztos, hogy fontos a rendszeres, megfelelő, de mértékletes mennyiségű és pihentető alvás egészségünk megőrzése érdekében. Tehát, mint az életben sok mindenre, az alvásra is igaz: Jóból is megárt a sok!

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-12-naps-hours-night-higher.html