Fogyasztásuk akár függővé is tehet!

Az energiaitalok napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek, elsősorban a fiatalok körében. Sokan üdítőitalként kezelik és fogyasztják őket, nem tudva arról, hogy nagy mennyiségű fogyasztásuk az egészségre káros, sőt, akár életveszélyes hatással is lehet. Igaz, serkentő hatású anyagokat tartalmaznak, azonban az egyéb serkentőszerekkel, étrendkiegészítőkkel ellentétben fogyasztásukkal kapcsolatban hazánkban gyakorlatilag semmilyen korlátozás nincs érvényben, és szervezetünkre gyakorolt hatásait nem csak hazánkban, de világszerte is keveset vizsgálják.

Fotó: pixabay.com

Az energiaitalok serkentő hatásáért elsősorban nagy mennyiségű koffein tartalmuk felelős, ezen kívül pedig egyéb, a természetben és szervezetünkben alapvetően is előforduló adalékanyagot tartalmaznak, pl. L-carnitint, guaranát, vitaminokat, többek között B-vitaminokat, és taurint, bár az utóbbinak a használata jelentősen visszaszorult. Bár a felsorolt anyagok nagyrészt ételeinkben is megtalálhatóak, azonban az energiaitalok egyrészt nagyobb mennyiségben tartalmazzák ezeket, másrészt pedig együttes, valamint a koffeinnel kombinált hatásuk egyelőre nem kellő mértékben ismert.

Az energiaitalok egészségünkre gyakorolt negatív hatásai egyrészt magas koffein tartalmuknak köszönhető. Egyes tanulmányok szerint felnőtteknél 200 mg koffein fogyasztása után már megjelenhetnek a koffeinmérgezés tünetei, és napi maximum 400 mg koffein fogyasztása javasolt számukra, míg gyermekek esetén nem javasolt napi 100 mg-nál több koffein fogyasztása. Egy energiaital ehhez képpest kb. 100 mg, sőt, egyes energiaitalok akár 200 mg koffeint is tartalmazhatnak.

Az energiaitalok magas koffeintartalma mellett további problémákat okozhat, hogy a bennük található egyéb összetevők, adalékanyagok fokozhatják a koffein serkentő hatását, így a szervezetre gyakorolt káros hatásait is. Az energiaitalok továbbá kis mértékben sűrűbbé teszik a vérünket, mely egyszerre nagyobb mennyiségű energiaital elfogyasztása esetén már komoly problémákhoz is vezethet.

Milyen káros hatásai lehetnek az energiaitaloknak?

A serkentő hatású összetevőiknek köszönhetően növelik a vérnyomást, mely elsősorban akkor jelent veszélyt, ha valaki eleve magasvérnyomás betegségben szenved. Az energiaitalok továbbá a kávénál, és egyéb, csak koffeintartalmú italoknál nagyobb mértékben növelik a vérnyomást, tehát összességében károsabb szív-és érrendszeri hatással rendelkeznek.

Az energiaitalok növelik a pulzusszámot, valamint a szívösszehúzódások erejét, mely különösen abban az esetben lehet veszélyes, ha valakinek – sokszor még nem ismert – szívbetegsége, szívritmuszavara van. Ilyen esetekben akár már kisebb mennyiségű energiaital fogyasztása is akár szívmegálláshoz vezethet. Az energiaitalok a vér sűrűbbé válását okozó hatása szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy szívmegállás alakuljon ki, mivel ilyen esetben eltömődhetnek a szívet ellátó, vékonyabb erek. Az elmúlt években több tanulmány is összefüggésbe hozta az energiaital-fogyasztást a fiatalkori szívbetegségek kialakulásával.

Sokan az üdítőitalok helyettesítőjeként fogyasztják az energiaitalokat, ami különösen veszélyes, mivel így folyadékhiány alakulhat ki a szervezetben, ami akár kiszáradást, hányást, fejfájást is okozhat.

Mint minden koffein tartalmú ital, az energiaitalok is okozhatnak függőséget, melynek következtében elvonási tünetek, fejfájás, migrének, koncentrációs problémák is kialakulhatnak, ha nem jut a szervezetünk a megszokott mennyiségű energiaitalhoz.

A legtöbb energiaital magas cukortartalommal bír, így hosszú távú fogyasztásuk akár cukorbetegség kialakulásához is vezethet.

Napi több energiaital hosszú távú fogyasztása álmatlansághoz, és akár mentális problémák kialakulásához is vezethet, mint például kimerültség, szorongás, agresszív viselkedés.

Fontos tehát tisztában lennünk azzal, hogy az energiaitaloknak számtalan egészségkárosító hatása lehet, és semmi esetre sem szabad üdítőitalként fogyasztani őket. Sportolás közben, valamint sportolás előtt és után egy órával kifejezetten tilos energiaitalt fogyasztani, ilyenkor ugyanis jobban érvényesülnek káros hatásaik! Az energiaitalok fogyasztása leginkább a fiatalokra, valamint a valamilyen betegségben, elsősorban szív- és érrendszeri betegségben szenvedők számára jelent veszélyt.

Amennyiben tehát serkentő hatást szeretnénk elérni, válasszunk inkább valamilyen alternatív serkentő megoldást, melyekről korábban már írtunk: 5 energetizáló tipp az egész napos frissességért, vagy ha mindenképpen koffeinre vágyunk, fogyasszunk inkább kávét, vagy teát az energiaitalok helyett.

Forrás: https://edition.cnn.com/2019/05/29/health/energy-drinks-health-concerns-study-explainer/index.html