Érdemes átgondolnunk táplálkozási szokásainkat

Az alvászavarok különböző formái a felnőtt népesség kb. 1/3-át érintik, és a következményes kialvatlanság jelentősen megkeseríti ezen emberek életét. Az alvászavarok kialakulásának lehetséges okai között már korábban is felmerült az étkezés, azonban a témában mindeddig ellentmondásos eredmények születtek. Egy, a napokban megjelent tanulmányban azonban meggyőző összefüggésre derült fény az alvászavarok és a táplálkozás kapcsolatában.

Az American Journal of Clinical Nutrition című tudományos folyóiratban nemrég megjelent tanulmány eredményei alapján a finomított cukrokban gazdag étkezés növelheti az alvászavarok kialakulásának kockázatát 50 év feletti nők esetén.

A Gangswisch és munkatársai által végzett kutatásban 50,000 menopauzán átesett nő vett részt, akik részletes táplálkozási naplót vezettek. A kutatók megvizsgálták, hogy az elfogyasztott ételek minősége, cukortartalma, és rosttartalma milyen kapcsolatban áll alvászavarok kialakulásával.

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a magas szénhidráttartalmú, elsősorban finomított cukrokban gazdag étrend növeli az alvászavarok kialakulásának kockázatát. Ilyen, finomított cukrokban gazdag ételek például a fehér kenyér és a fehér lisztből készült pékáruk, fehér rizs, a különböző üdítőitalok és gyümölcslevek.

Az eredmények hátterében élettani okokat találhatunk: a finomított cukrok gyorsan növelik meg vércukorszintünket, melyre szervezetünk inzulin termelésével válaszol. Az inzulin hatására vércukorszintünk lecsökken, melynek következtében bizonyos hormonok, többek között adrenalin és kortizol szabadulnak fel, melyek rossz hatással lehetnek az alvásra.

Nem minden cukor van ilyen hatással szervezetünkre. A gyümölcsök magas cukortartalmuk ellenére nem eredményeznek gyors vércukorszint növekedést, mely a bennük található magas rosttartalomnak köszönhető. A magas rosttartalom hatására lassabb az elfogyasztott cukrok felszívódása, így egyenletes vércukorszint növekedés következik be.

Ennek megfelelően a kutatók is azt találták, hogy azoknál, akik sok zöldséget és gyümölcsöt (de nem gyümölcslevet!) fogyasztottak, alacsonyabb volt az alvászavarok kialakulásának kockázata.

A kutatás eredményei kifejezetten fontosak lehetnek, mivel jelenleg az alvászavarok kezelésére általában az ún. kognitív viselkedésterápiát, vagy gyógyszeres kezelést alkalmaznak, mely előbbi hosszadalmas lehet, az altatók használata pedig különböző mellékhatásokat vonhat maga után. Az alvászavarok kialakulását elősegítő tényezők feltérképezése, és azok kerülése révén azonban a kezelés helyett a megelőzésre helyeződhet át a hangsúly.

Bár a kutatást 50 év feletti hölgyek részvételével végezték, feltételezhető, hogy a fiatalabb korosztályra, valamint férfiak esetén is igazak a talált összefüggések, azonban ennek bizonyítására további vizsgálatok szükségesek.

A hozzáadott cukrokat tartalmazó, feldolgozott ételek fogyasztása tehát a legújabb kutatási eredmények alapján alvászavarok kialakulásához vezethet. Ha tehát állandó kialvatlanság gyötör minket, érdemes átgondolnunk a táplálkozási szokásainkat, és igyekezni a finomított cukrok helyett a természetesebb alternatívák, gyümölcsök, zöldségek fogyasztását részesíteni előnyben.

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-12-refined-carbs-trigger-insomnia.html

Gangwisch J, Hale L, St-Onge M, Choi L, LeBlanc ES, Malaspina D, Opler MG, Shadyab AH, Shikany JM, Snetselaar L, Zaslavsky O, Lane D: High glycemic index and glycemic load diets as risk factors for insomnia: analyses from the Women's Health Initiative. M J Clin Nutr. 2019 Dec 11. pii: nqz275. doi: 10.1093/ajcn/nqz275