Gyógyszerek nélkül is csökkenthető a vérnyomás

Magyarországon a magasvérnyomás betegség (hipertónia) népbetegségnek számít és évente több, mint 5 ezer ember halálát okozza. A tartósan (krónikusan) magas vérnyomás számos más betegség rizikóját növeli, úgy, mint az agyvérzés, agyi infarktus, vesebaj, szívbetegség. 

Fotó: Pixabay.com

Természetesen vannak vérnyomáscsökkentő gyógyszerek, melyek szedésével karbantartható a vérnyomás és mindezen betegségek rizikója is csökken. Ha nem veszélyesen magas a vérnyomásunk, akkor gyógyszer nélkül is csökkenteni tudjuk a vérnyomásunkat az alábbi módszerekkel: 

1. Rendszeres mozgás: napi 30 percnyi, lendületes séta bizonyítottan csökkenteni tudja a vérnyomást. Ha rendszeresen meg van a napi sétánk, akkor a későbbiekben a terhelést is növelhetjük, akár napi 1 órára. Fontos még, hogy óránként 10 percre álljunk fel és sétáljunk egy keveset.

2. Fogyás: az elhízás vagy túlsúly rizikófaktora a magasvérnyomás betegségnek. Fogyás esetén nemcsak a hipertónia rizikója csökken, hanem egyéb, szív-és érrendszeri betegségek (agyvérzés, agyi infarktus, szívinfarktus) előfordulásának esélye is. A szakemberek a diéta és a rendszeres testmozgás kombinációját ajánlják. 

3. Káliumban gazdag ételek fogyasztása: bab, banán, paradicsom, borsó fogyasztása sőt az étcsoki fogyasztás is jót tehet a vérnyomásunknak!

4. Koffein elhagyása: Aki szereti a kávét, annak ajánlott a koffeinmentes kávéra áttérnie, hiszen ezzel tudja leginkább csökkenteni a vérnyomását.

5. No stressz!: a rendszeres stressz a magasvérnyomás egyik fontos oka lehet. Ha magánéleti vagy munkahelyi problémák adódnak, önkéntelenül is stresszeli magát az ember. De vannak olyan technikák, mint például a jógázás, különböző légzési gyakorlatok, nyugtató fürdő stb., mellyel eredményesen csökkenthető a naponta minket ért stresszhatások. 

Fontos! Amennyiben a kezelőorvosa vérnyomáscsökkentő gyógyszeres terápiát írt elő Önnek és rendszeres szedésést javasolta, akkor kizárólag a fenti módszerek nem helyettesítik az orvos által felírt vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szedését! A magasvérnyomásban szenvedő betegek kezelése gyakorlatilag egy életre szól, és tartsa be kezelőorvosa javaslatait, utasításait!

0 Tovább

Hogyan csökkentsük a magasvérnyomást?

A magasvérnyomás manapság népbetegségnek számít, országunkban is minden 4. ember érintett. A betegség diagnosztizálása esetén gyakran vérnyomáscsökkentő terápiára van szükség, azonban a vérnyomás csökkentését életmódbeli változásokkal is segíteni tudjuk. Mit is tehetünk tehát annak érdekében, hogy elkerüljük a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szedését, vagy csökkentsük a szükséges gyógyszerek mennyiségét?

Fotó: Pixabay.com.

A haskörfogat növekedésével járó elhízás jelentősen növeli a magasvérnyomás, és egyéb szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, így ezen esetekben a fogyás lényeges szerepet játszik a vérnyomás kontrolljában, valamint a szívbetegségek megelőzésében.

A rendszeres testmozgás jelentősen csökkentheti a vérnyomást. Magas vérnyomás esetén ezért ajánlott naponta kb. 30 perc testmozgást végezni, ami lehet például séta, futás vagy biciklizés. A megfelelő mozgásforma kiválasztásához érdemes kezelőorvosával egyeztetni.

Egészséges, sószegény étrend fogyasztásával nem csak a vérnyomás csökkenthető, hanem a szív-érrendszeri betegségek kialakulása is megelőzhető. Érdemes kerülni a telített zsírokban, finomított cukrokban gazdag ételeket, helyettük sok gyümölcs, zöldség, teljes kiőrlésű élelmiszer, alacsony zsírtartalmú tejtermék, telítetlen zsírsavakban gazdag ételek (pl. halak, olívaolaj) fogyasztása javasolt. A napi sóbevitelt 1,5-2 g alatt ajánlott tartani, ételeinket lehetőség szerint inkább egyéb fűszerekkel ízesítsük.

A dohányzásról való leszokás csökkenti a magasvérnyomást, a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, emellett általánosságban is javítja az egészségi állapotot.

Az alkoholfogyasztás mérséklése is pozitívan befolyásolja a vérnyomást. Míg napi egy pohár alkohol elfogyasztása csökkenti a vérnyomást, ennél több alkohol fogyasztása kifejezetten rossz hatással van a magasvérnyomásra.

A koffein szintén vérnyomás emelő hatással lehet a szervezetre, ezért a kávéfogyasztás csökkentése szintén jó hatással lehet a vérnyomásra.

A hosszan tartó stressz vezethet magasvérnyomás kialakulásához, ezért a stresszoldás is fontos része a vérnyomás csökkentésének. Ez történhet a stresszt kiváltó okok, helyzetek elkerülésével, vagy megfelelő stresszkezelő módszerek kidolgozásával. Jó hatással lehet a meditáció, jóga, vagy akár egyes nyugtató hatású készítmények, gyógynövények, mint például a levendula, vagy a valeriána tartalmú készítmények fogyasztása.

Mindezek mellett természetesen fontos a rendszeres vérnyomásmérés, a felírt gyógyszerek megfelelő szedése, és a rendszeres orvosi kontroll a beállított terápia ellenőrzésére.

A fent leírt életmódbeli változtatások alkalmazása csökkentheti a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szükségességét, azonban a gyógyszeres terápia módosítását csak háziorvosa, vagy kezelőorvosa jóváhagyásával szabad végezni!

0 Tovább

ONLINE ORVOSI TANÁCSADÁS

Mi a panasz?

blogavatar

Orvosi blog, mely Önnek szól! A szakmailag hiteles tartalmakat mindenki számára közérthető formában jelenítjük meg. Naponta frissülő tartalmainkkal az Ön egészségét, egészségértését szolgájuk! Blogunkat használja egészséggel! :)

Weboldal

Címkefelhő

napi egészségtipp (5)sbo (3)sürgősségi (3) (2)védőoltás (2)allergia (2)orvos (2)akut alapellátási egység (2)mozgás (2)Szárazszem (1)folyadékbevitel (1)folyadék (1)víz (1)Calcium (1)Kálcium (1)Miért horkolunk? (1)depresszió (1)magnézium (1)Szemviszketés (1)Antibiotikum (1)Csuklás (1)Laborvizsgálat (1)Magas vérnyomás (1)Szúr az oldalunk futás közben (1)glutén érzékenység (1)ételek és gyógyszerek kölcsönhatása (1)Szegénység (1)Tejallergia (1)laktózérzékenység (1)Cukorfogyasztás (1)magas vérnyomás (1)árpa a szemen (1)Húsvéti reggeli (1)Fronthíradó (1)Egészségügyi hírek (1)Kávé fogyasztás (1)Édesítőszerek vs. cukor (1)Szívinfarktus (1)Koleszterin (1)Karikás szem (1)Alvás (1)Napszúrás (1)Hőguta (1)Lyme-kór (1)Kánikula (1)Szúnyogcsípés (1)Gyermekkori elhízás (1)Stressz (1)Stroke (1)Bakteriofág (1)Daenerys (1)zuhanyzás hányszor? (1)Orvosmeteorológia (1)antibiotikum (1)vírus (1)Mirelit kaják (1)Elhízás (1)Energetizáló tippek (1)Nátrium-glutamát (1)Emlékezet (1)méhcsípés (1)orvosvalaszol (1)influenza (1)HPV (1)szja adókedvezmény (1)beteg adókedvezmény (1)magánellátás (1)méhnyakrák (1)köhögés (1)kanyaró (1)mellfájdalom (1)kimerültség (1)fáradtság (1)köhögéscsillapítás (1)vállalkozó orvosok (1)orvoslicit (1)szakellátás (1)szakrendelő (1)alapellátás (1)háziorvos (1)sürgősségi betegellátás (1)szakvizsga (1)orvosi tippek karácsonyra (1)orvoshiány (1)triázs (1)hogyan kerüljük el az orvost (1)házi patika (1)rák ellenszere (1)hosszú élet titka (1)meddőség (1)Puffadás (1)vitaminok (1)fájdalmas vizelés (1)vizelet csíp (1)hasi görcs (1)teltségérzet (1)pollen (1)korpás haj (1)korpásodás (1)orvosi ügyelet (1)terhes vitamin (1)magzatvédő vitamin (1)szűrővizsgálat (1)szűrővizsgálat férfiaknál (1)mellrák (1)fél egészség (1)lustaság (1)prosztatarák (1)vesekő (1)Magnézium (1)az orvos válaszol (1)hajhullás (1)pihentető alvás (1)parlagfű (1)

Feedek