Az egyik még jobban hajlamosít a demenciára, stroke-re és az  elhízásra!

A mesterséges édesítőszerek az elmúlt években egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, elsősorban a diétázni, fogyni vágyók körében. Egyre több étel és üdítőital kerül a piacra „diétás” jelzővel, melyek cukor helyett különféle mesterséges édesítőszereket tartalmaznak. De vajon valóban segítenek-e a diétában ezek a készítmények, és tényleg egészségesebbek leszünk-e attól, ha ilyen termékeket fogyasztunk?

Fotó: pixabay.com

A mesterséges édesítőszereket általában a szacharóz, glükóz és a fruktóz helyettesítésére használják, mivel intenzív édes ízük ellenére szinte alig tartalmaznak kalóriát. Míg egyes tanulmányok szerint fogyasztásuk az egészségre nincs káros hatással, egyre több kutatás eredményei hívják fel a figyelmet a mesterséges édesítőszerek lehetséges negatív hatásaira.

A University of South Australia kutatói által nemrég megjelentetett tanulmány szerint azok, akik alacsony kalóriatartalmú mesterséges édesítőszereket fogyasztanak, hajlamosabbak a hízásra – tehát hiába a „diétás” felirat a készítményeken, fogyasztóik éppen a céljukkal ellenkező hatást érhetnek el.

A kutatás során 5,000 résztvevőt figyeltek meg 7 éven keresztül, és végeredményként azt találták, hogy akik nagyobb mennyiségű mesterséges édesítőszert fogyasztottak, több kilót szedtek magukra az évek alatt, mint azok, akik nem fogyasztottak mesterséges édesítőszereket.

Ennek a jelenségnek a hátterében nem csak a mesterséges édesítőszerek egyéni hatása áll, hanem elsősorban az, hogy a mesterséges édesítőszereket fogyasztók a teljes kalóriabevitelüket nem csökkentették le, a mesterséges édesítőszerek mellett továbbra is fogyasztottak hagyományos cukrot. A „diétás”, alacsony kalóriatartalmú termékeket fogyasztók ugyanis hajlamosabbak arra, hogy a „megspórolt kalóriák” után megjutalmazzák magukat kedvenc, magas kalóriatartalmú ételeikkel, így tehát valójában nem csökken kalóriabevitelük.

A pszichológiai tényezők mellett azonban a mesterséges édesítőszerek megváltoztathatják bélflóránk összetételét is. Ez nem csak hízásra hajlamosít minket, de növelheti 2. típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is.

A leírt kutatás nem az egyetlen, amely a mesterséges édesítőszerek és a 2. típusú cukorbetegség közötti összefüggést vizsgálta: több olyan tanulmány is született már, melyek összefüggésbe hozták a mesterséges édesítőszerek fogyasztását cukorbetegség kialakulásával.

A megfigyelések szerint továbbá a mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítőitalok növelhetik szív- és érrendszeri betegségek, stroke, és időskori demencia kialakulásának kockázatát is, azonban mindeddig nem tudni, milyen hatás áll ezek hátterében.

Míg tehát a hagyományos cukor fogyasztása nagy mennyiségben egyértelműen káros az egészségünkre, egyre inkább úgy tűnik, hogy a cukor helyettesítésére használt mesterséges édesítőszerek sem jelentenek egészségesebb alternatívát. Éppen ezért érdemes az alacsony kalóriatartalmú, mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékek fogyasztása helyett az egészséges, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, magas rosttartalmú étkezést részesíteni előnyben.

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-12-bitter-pill-swallow-artificial-sweeteners.html