Hiányában fáradékonyság, hajhullás, feledékenység és csontritkulás alakulhat ki.

A kalcium a szervezetünk számos anyagcserefolyamatához szükséges ásványi anyag, melynek hiányában változatos tünetek alakulhatnak ki. Ezek a tünetek lehetnek egészen enyhék, vagy akár súlyos szervi eltérések is, ezért fontos a kalcium hiány mielőbbi felfedezése, illetve a kalcium pótlása.

Fotó: pixabay.com

Mi okozhat kalciumhiányt?

A kalciumhiány leggyakoribb oka az elégtelen kalciumbevitel, de gyakori a D-vitamin hiány, illetve egyes emésztőszervi betegségek esetén is csökkenhet a kalcium felszívódása. Ezek mellett vesebetegség, vagy a mellékpajzsmirigy elégtelen működése, eltávolítása is állhat kalciumhiány hátterében. A változó kor után a nőkben a hormonális változások miatt a kalcium csontokba való beépülése csökken, így esetükben fokozottan oda kell figyelni a megfelelő kalcium pótlásra. A gyermekeknek a megfelelő fejlődéshez, csontnövekedéshez a felnőtteknél több kalciumra van szükségük, így esetükben kiemelten fontos odafigyelni a megfelelő bevitelre.

Milyen tünetei lehetnek a kalciumhiánynak?

A kalciumhiány általában nem egyik napról a másikra alakul ki, hanem hosszan tartó elégtelen kalcium bevitel vagy felszívódás következtében.

A hosszan tartó kalciumhiány elsőként megjelenő tünetei közé tartoznak a hajhullás, gyenge körmök, valamint bőrproblémák is kialakulhatnak, mint bőrszárazság, viszketés, akár ekcéma.

Az izmok működéséhez kalciumra van szükség, így hiányában gyakran előfordulnak izomgörcsök, izomfájdalom, melyek elsősorban a végtagok mozgatása közben jelentkeznek. Előfordulhat továbbá zsibbadás is, elsősorban a végtagokban, az ujjakban, és a száj körüli izmok területén.

 Az idegrendszer megfelelő működéséhez, az idegsejtek közötti kommunikációhoz is kalciumra van szükség, hiányában fáradékonyság, alvászavarok, feledékenység, koncentrációs problémák alakulhatnak ki, valamint súlyos esetben akár hallucinációk, központi idegrendszeri görcsök is előfordulhatnak. A kalciumhiányt továbbá depresszió kialakulásával is összefüggésbe hozták.

Csontjaink, fogazatunk felépítéséhez is kalcium szükséges, így hiányában ezek felépítése zavart szenved. Hosszan tartó kalcium hiány esetén osteopenia, a csontok ásványi anyag tartalmának csökkenése, vagy akár osetoporosis is kialakulhat, mely a csontok fokozott törékenységét jelenti. A csontrendszeren túl az egészséges fogazathoz is sok kalcium szükséges, így fogászati problémák is kialakulhatnak hiányában.

A gyermekek a megfelelő növekedéshez nagyobb mennyiségű kalciumot igényelnek, ennek hiányában növekedésbeli visszamaradás is bekövetkezhet.

Hogyan tudjuk elkerülni a kalciumhiány kialakulását?

Figyeljünk oda a megfelelő kalciumbevitelre! Egészséges felnőtteknek 1000-1200 mg, gyermekeknek pedig életkortól függően 200-1200 mg napi kalciumbevitel ajánlott. Ennek biztosítására a legalkalmasabb a tejtermékek fogyasztása, de kalciumban gazdag ételek például a brokkoli, saláta, fehér bab, szezámmag, szardínia, és a lazac is. Amennyiben a táplálékkal nem tudunk elegendő kalciumot bevinni, például tejérzékenység vagy vegán életmód miatt, érdemes valamilyen kalcium tartalmú étrendkiegészítőt is választani.

Amennyiben a fenti tünetek alapján felmerül a kalciumhiány gyanúja, érdemes minél hamarabb orvoshoz fordulni. Fontos, hogy mihamarabb fény derüljön a kalciumhiány okára, az esetlegesen háttérben álló betegségekre, valamint a hosszú távú szövődmények elkerülésére minél előbb elkezdődhessen a kalcium pótlása.