A gyulladás a szervezet természetes válaszreakciója a minket ért káros hatások ellen, azonban egyes esetekben az immunrendszer hibás működése miatt állandó, vagy visszatérő gyulladás alakulhat ki szervezetünkben káros behatások nélkül is.

Fotó: pixabay.com

Számos betegséget ismerünk, melyek krónikus, hosszan fennálló gyulladással járnak. Ilyenek például a rheumatoid arthritis, psoriasis, Crohn betegség, vagy az asthma, de ezek mellett a szív- és érrendszeri betegségeket, 2-es típusú cukorbetegséget, tumoros megbetegedéseket, és az Alzheimer-kór kialakulását is összefüggésbe hozták az egész szervezetet érintő gyulladással.

A gyulladással járó megbetegedésekben szenvedő betegeknél a gyógyszeres kezelés mellett a gyulladáscsökkentő étrend folytatása sokat segíthet a betegség lefolyásának enyhítésében, azonban a diéta nem csak számukra hasznos, hanem bárki számára, hiszen a gyulladás csökkentésével vagy megelőzésével számos betegség kialakulásának kockázata is csökkenthető.

Mi a lényege a gyulladáscsökkentő étrendnek?

Egyes ételek fogyasztása során káros anyagok, úgynevezett szabadgyökök szabadulnak fel szervezetünkben, melyek gyulladást alakíthatnak ki, vagy súlyosbíthatják a már eleve fennálló gyulladást. Szabadgyökök nem csak az étkezés során keletkeznek, hanem egyes élettani folyamatok során, valamint a stressz és a dohányzás hatására is.

Az antioxidánsok olyan vegyületek, melyek segítenek a szervezetnek a káros szabadgyökök eltávolításában. Éppen ezért a gyulladáscsökkentő étrend a magas antioxidáns tartalmú ételek fogyasztásán, és a szabadgyökök felszabadulását elősegítő ételek mellőzésén alapszik.

Milyen ételek fogyasztása ajánlott gyulladáscsökkentő étrend esetén?

Többféle diéta létezik, melyek gyulladáscsökkentő hatással bírnak, ilyen például a mediterrán diéta, vagy a DASH-diéta is, illetve egyes források szerint a vegetariánus diéta is gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bír.

Gyulladáscsökkentő étrend esetén fontos, hogy tápanyagokban, antioxidánsokban, és egészséges zsírsavakban gazdag, változatos étrendet folytassunk. Az alábbi ételek fogyasztása kifejezetten javasolt:

  • Zsíros halak, például lazac, tonhal, szardínia, makréla: gazdagok gyulladáscsökkentő hatású omega3 zsírsavakban, fogyasztásuk hetente két alkalommal javasolt.
  • Gyümölcsök és zöldségek: vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban gazdagok, és egyes gyümölcsök, például az eper, áfonya, vagy a cseresznye, illetve zöldségek, mint a káposzta, spenót és a brokkoli erős antioxidáns hatással rendelkeznek. Érdemes legalább naponta egyszer nyers formában is fogyasztani őket, és minél színesebb a tányérunk, annál jobb!
  • Hüvelyesek, például bab és lencse: magas rosttartalmuk mellett antioxidáns hatású vegyületeket is tartalmaznak.
  • Olajos magvak: gyulladáscsökkentő hatású, egészséges olajokat tartalmaznak, azonban magas kalória és zsírtartalmuk miatt csak napi egy marék fogyasztása javasolt!
  • Olívabogyó és olívaolaj: szervezetünk számára hasznos, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak.
  • Teljes értékű gabonafélék, például zabpehely, barna rizs, teljes kiőrlésű pékáruk: a magas rosttartalmukon alapszik gyulladáscsökkentő hatásuk.
  • Egyes fűszerek és gyógynövények, például kurkuma, gyömbér, fokhagyma.
  • Kávé: úgy nevezett polifenolokat, és egyéb antioxidáns hatású vegyületeket tartalmaz, azonban fogyasztása csak mértékkel ajánlott!

Mely ételeket érdemes kerülni gyulladáscsökkentő étrend esetén?

Elsősorban a többszörösen feldolgozott, magas cukor- és zsírtartalmú, hozzáadott adalékanyagokat tartalmazó ételek kerülése javasolt, ilyenek:

  • Magas cukortartalmú ételek és italok, többek között sütemények, édességek, cukros üdítőitalok: alacsony tápanyagtartalmuk mellett növelik a vércukorszintet, mely gyulladást kiváltó anyagok, ún. citokinek felszabadulását eredményezi.
  • Mesterséges édesítőszer tartalmú készítmények
  • Magas zsírtartalmú, feldolgozott vöröshúsok, például felvágottak, virslik: káros zsírokat tartalmaznak, melyek gyulladást váltanak ki szervezetünkben.
  • Tejtermékek: gyulladáscsökkentő étrend esetén fogyasztásuk nem javasolt, ha azonban fogyasztásuk nem okoz emésztőszervi panaszokat, és nem akarunk teljesen lemondani róluk, alacsony zsírtartalmú készítményeket részesítsük előnyben.
  • Olajban sült ételek, például sültkrumpli, rántott ételek, chipsek: omega6 zsírsavakat tartalmaznak, melynek nagy mennyiségű fogyasztása felborítja a szervezet omega-6 és omega-3 zsírsav arányát, ezzel gyulladást eredményezve.
  • Fehérliszt tartalmú pékáruk: válasszunk helyettük a teljes kiőrlésű készítményeket! Teljesen gluténmentes diéta tartása alapvetően nem, csak gluténérzékenység esetén javasolt.
  • Alkohol: nagy mennyiségű fogyasztása többek között gyulladást okozhat

A gyulladáscsökkentő étrend alapvetően tehát megegyezik a változatos, egészséges étrend esetén javasoltakkal. A diéta folytatása nem csak gyulladásos betegségekben szenvedők esetén lehet kifejezetten hasznos, hanem mindannyiunk számára, hiszen az egész szervezetünket érintő gyulladás megelőzése, csökkentése révén számos betegség kialakulásának kockázatát mérsékelhetjük.

A gyulladáscsökkentő diéta alapja tehát a friss hozzávalókban, vitaminokban, és tápanyagokban gazdag ételek fogyasztása, valamint a többszörösen feldolgozott, magas cukor- és zsírtartalmú ételek mellőzése, mely nem csak segíthet mérsékelni gyulladásos betegségben szenvedő betegek tüneteit, de hozzájárulhat egészségünk fenntartásához a szervezetünkben kialakuló gyulladás csökkentése révén.

Amennyiben krónikus gyulladással járó betegségben szenved, a gyulladáscsökkentő étrend nem helyettesíti a gyógyszeres kezelést! Ilyen esetekben a diéta megkezdése előtt konzultáljon kezelőorvosával!