Egészségünk fenntartásához mindenkinek javasolt legalább napi 30 perc mozgás, ami kiemelten fontos abban az esetben, ha ülő munkát végzünk. Miből is állhat ez a mozgás, és vajon milyen hatással van a szervezetünkre?

Designed by Pixabay.com

Mi számít 30 perc mozgásnak?

Alapvetően minden olyan tevékenység, ami megdolgoztatja kicsit a szívünket – legyen az reggel egy gyors séta vagy biciklizés a munkahelyre, kertészkedés, otthoni nagytakarítás, nem kell feltétlenül az edzőterembe járásra gondolni. A lényeg csupán annyi, hogy olyan mozgást végezzünk, mely egyszerre legalább 10 percig tart, és kissé elfáradunk a végére.

Milyen előnyös hatással van a mozgás a szervezetünkre?

Több vizsgálat során is kimutatták, hogy a rendszeres mozgás csökkenti többek között a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, valamint a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, valamint az ezekhez kapcsolódó halálozást.

A Sydney Egyetem kutatói a napokban publikált vizsgálatuk során arra keresték a választ, hogy az ülő munkát végző emberek körében napi 30 perc mozgás hogyan befolyásolja a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulását. Ennek során azt találták, hogy a nem mozgó, ülő munkát végző vizsgálati alanyoknál 107%-al magasabb volt a szív- és érrendszeri betegségek előfordulása, mint azoknál, akik ülő munkájuk mellett naponta 30 percet mozogtak!

Már akár napi fél óra mozgás is segíthet a fogyásban, vagy az ideális testsúly fenntartásában. A testsúlycsökkenés pedig csökkenti a vérnyomást, és szintén hozzájárul egyes betegségek előfordulási kockázatának csökkentéséhez.

A mozgásnak stresszcsökkentő hatása is van, mivel növeli a szervezetben a noradrenalin szintjét, mely molekula a szervezet stresszre adott válaszát befolyásolja. Egy megterhelő munkanap után tehát fél óra mozgás segítségünkre lehet a munkahelyi, vagy akár otthonról hozott stressz oldásában.

A mozgás javítja a memóriát, mivel serkenti az agy vérkeringését, így a memóriafunkciókért, valamint tanulásért felelős agyterületek működésére is előnyös hatással van. Hasznos lehet tehát 15-20 percre felállni akár munka közben is az asztaltól, és ha lehetőségünk van, akár ebédszünetben vagy kávészünet helyett sétálni egyet, mivel ez fokozza a teljesítményt is a munkában.

Sokszor egy hosszú nap végére már csak le akarunk ülni az otthonunk nyugalmában, és semmi kedvünk mozogni. Ilyenkor még inkább érdemes beiktatni 30 perc intenzív mozgást, mivel ennek során oxigénhez és tápanyagokhoz jutnak az izmaink és egyéb szöveteink, így sokkal energikusabbnak érezzük magunkat.

A mozgás során endorfinok szabadulnak fel a szervezetünkben, melyek a boldogságot közvetítő molekulák. Pár perc mozgástól tehát nem csak testünk érzi jobban magát, de boldogabbak, nyugodtabbak leszünk, és akár a depresszió is megelőzhető a rendszeres testmozgással.

A testi és lelki egészség fenntartásához mind rövid, mind hosszú távon elegendő tehát mindössze 30 percet mozgásra szánni a napunkból. Ennek eléréséhez mindenkinek magának érdemes megtalálni a számára legjobb mozgásformát - legyen az sport, hobbi, vagy a mindennapi intenzív házimunka.