Szervezetünk zavartalan működéséhez fontos, hogy naponta elegendő mennyiségű vizet igyunk, és ez a melegebb idő beköszöntével ez még inkább hangsúlyossá válik. De miért is fontos a szervezetünk működéséhez, hogy elég vizet igyunk, és mégis mennyi az az elég?

víz folyadék folyadékbevitel

Designed by Pixabay.com

A víz testtömegünk kb. 60%-át teszi ki, legnagyobb víztartalma az agynak, tüdőnek és az izmainknak van. De nem csak szerveink felépítéséhez, hanem a szervezetben végbemenő folyamatok sokaságához is vízre van szükségünk. Ilyen folyamatok például az emésztés, a nyál- és emésztőnedv termelés, a vérképzés, az idegrendszer működése, és testhőmérsékletünk fenntartása.

Mi történik, ha nem iszunk elég vizet?

Szervezetünk normális esetben úgy működik, mint egy jól olajozott gépezet, és ha valahol hibát észlel, jelzi számunkra. Ilyen jelzés a szomjúságérzet is, és ha ezt érezzük, semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni!

Ha mégsem viszünk be elegendő mennyiségű folyadékot, akkor a szervezetünk elkezd alkalmazkodni a helyzethez, és a testünkben eleve megtalálható vízmennyiséget is elkezdi átcsoportosítani. Ha ez az állapot hosszú távon fennál, akkor mind szerveink, mind a vizet igénylő anyagcserefolyamatok zavart szenvednek.

Az alacsony folyadékbevitel első jele a fáradtság, szédülés, fejfájás lehet, mivel idegrendszerünk megfelelő működéséhez nagy mennyiségű vizet igényel. Egyes kutatások szerint a hosszú távon fennálló folyadékhiány később akár demenciához is vezethet.

Mivel a normális testhőmérséklet fenntartásához is vízre van szükségünk, alacsony folyadékbevitel esetén súlyos esetben a testhőmérséklet növekedése, láz is kialakulhat.

 Ha nem viszünk be elég vizet, csökken az ereinkben keringő vér térfogata, ami a szervek rossz véráramlásához vezetne. Ennek megakadályozására a kis erek összehúzódnak, így kisebb összátmérőben kell ugyanannyi folyadéknak megoszlania. A kevesebb vértérfogat megfelelő keringetése miatt szívünk is egyre gyorsabban igyekszik pumpálni. Magas vérnyomással, szívproblémákkal élő betegeknél ez a folyamat a szövetek vizesedéséhez (ödémához) vezethet.

Mivel az ízületeink működéséhez, az ízületi folyadék képzéséhez, valamint az ízületi porcfelszín fenntartásához is vízre van szükség, ha hosszú távon fennáll a folyadékhiány, akár ízületi fájdalmak, porckopás is létrejöhet.

A bevitt víz egy része a vesén keresztül ürül ki. A vesék normális működésének fenntartásához megfelelő vérátáramlás, tehát elegendő folyadékbevitel szükséges. Elégtelen vízbevitel esetén hosszú távon vesekövesség, és magas vérnyomás is kialakulhat. Vizeletünk színéből egyébként következtethetünk arra, elég vizet iszunk-e: ha világossárga színű, megfelelő a folyadékbevitel, ha viszont sötét sárga, az azt jelenti, hogy nem ittunk elég folyadékot.

Mi, és mennyi lehet az elég folyadék?

Emberenként változik, kinek mennyi a megfelelő folyadékbevitel, és a szervezet folyadékigényét is sok tényező befolyásolja. Meleg időben több vizet veszít a szervezet az izzadással, ilyenkor mindenkinek több folyadékot kell bevinnie, de a sport, fizikai munka is növeli a folyadékigényt.

Az ajánlások szerint a nőknek 2,7 liter, a férfiaknak 3,7 liter a napi ajánlott folyadékbevitel, melynek kb. 1/5-ét az elfogyasztott ételekből bevisszük. Az ételekkel, elsősorban gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával bevitt víz nagyrészt elhasználódik az emésztés során. A kávé, tea, cukros üdítők fogyasztása vizet von el a szervezettől, így folyadékpótlás céljából nem megfelelő a fogyasztásuk.

A leginkább megfelelő választás tehát folyadékpótlásra a víz. Elsősorban csapvíz fogyasztása ajánlott, de a palackozott ásványvíz is megfelel a célra. Utóbbi esetben azonban oda kell figyelni, hogy megfelelő mennyiségű ásványi anyagot vigyünk be a szervezetbe. Az egyes ásványvizek ásványi anyag tartalma eltérő, így mindenképpen olvassuk el figyelmesen a címkét, és keressük meg a szerveztünk igényeit leginkább kielégítő palackozott vizet!

Naponta tehát 8-10 pohár víz fogyasztása szükséges szervezetünk megfelelő folyadékpótlásához. Szomjúságérzet esetén ne késlekedjünk szervezetünk folyadékigényének kielégítésével, és célszerű étkezések előtt fél órával is meginni egy pohár vizet a megfelelő emésztés érdekében.