Nem csak az számít, hogy mennyit alszunk, hanem az is, milyen pózban!

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen többek között agyunk megfelelő működéséhez, így a memóriánk, koncentrációs képesség, gondolkodás, figyelmi funkciók fenntartásához.  Egy nemrég megjelent tudományos cikk ezen felül felveti annak a lehetőségét, hogy agyunk egészségének fenntartásához az alvás hosszán túl fontos lehet az is, milyen pozícióban alszunk.

Alvás

Fotó: pixabay.com

Egy egylőre csak állatokon elvégzett kísérlet során különböző alvási pozíciókban figyelték meg dinamikus kontrasztos MRI vizsgálat során az agyi nyirokkeringést alvás közben. A nyirokkeringés a sejtek, jelen esetben az agysejtek által termelt „hulladékot” távolítja el a sejtek környezetéből.

A vizsgálat során azt találták, hogy az oldalt fekvés során működik legjobban az agyi nyirokkeringés, tehát ebben a pozícióban a legeredményesebb a sejtek által termelt „hulladék”, és egyéb káros anyagok eltávolítása. Mivel több agyat érintő betegség, köztük az Alzheimer és Parkinson kór is káros végtermékek felhalmozódása miatt alakul ki, így lehetséges, hogy az oldalunkon való alvással megelőzhetővé válnának ezek a betegségek a káros végtermékek eredményesebb eltávolítása következtében.

Természetesen ahhoz, hogy biztos következtetéseket lehessen levonni az oldalt alvás agyra gyakorolt hatásairól, embereken is el kell először végezni a kísérletet. Az oldalt alvásnak azonban egyéb előnyös hatásai is vannak szervezetünkre a többi alvási pozícióhoz képest.

Míg a háton alvás a legelőnyösebb a gerincünknek, az oldalunkon való alvás is kedvező a gerinc- és egyéb ízületi panaszokkal küzdők számára. Fontos azonban, hogy az oldalunkon fekve ne húzzuk túlságosan magasra a térdeinket, mivel a magzat póz egyrészt természetellenesen görbíti gerincünket, ezzel ízületi problémákat okozva, másrészt megnehezítheti a légzést is!

Mind az oldalunkon, mind a hátunkon való alvás előnyös lehet refluxos panaszok esetén, abban az esetben, ha megfelelő párna használatával a fejünk a mellkas szintje fölé kerül. Amennyiben horkolunk, egyértelműek kerülendő a háton való alvás, az oldalunkon fekve azonban jelentősen csökkenthető ez a panasz.

A hason alvás az összes pozíció közül a legelőnytelenebb, mivel az ízületek természetellenes terhelése miatt ízületi panaszokat okozhat, refluxos panaszok esetén éjszakai refluxhoz, és az arc nyomása miatt ráncok kialakulásához is vezet.

Az oldalunkon alvás agyra gyakorolt pozitív hatásai tehát embereken még nem bizonyítottak ugyan, azonban az egyéb szervekre gyakorolt előnyös hatásai miatt a hátrányunk nem származhat abból, ha megpróbálunk így elaludni – és ki tudja, talán a saját bőrünkön tapasztaljuk majd az előnyeit.

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-06-health-benefits-side.html