Sokan kezdjük a reggelt egy csésze kávéval, vagy iszunk egy jó feketét ebéd után. A kávéval kapcsolatban sokszor halljuk, hogy a nagy mennyiségű fogyasztása rossz hatással van az egészségre. Azonban mi a helyzet a mértékletes kávéfogyasztással, és milyen sok az a túl sok?

Kávé fogyasztás

Fotó: Pixabay.com

A Unversity of South Australia kutatói által megjelentetett legújabb kutatás szerint maximum napi 6 csésze kávé fogyasztása nem káros az egészségünkre nézve, sőt, akár még pozitív hatásai is lehetnek. Abban az esetben viszont, ha valaki napi 6 csészénél több kávét fogyaszt, kb. 22%-al nő a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Átlagosan egy csésze kávé kb. 75-100 mg koffeint tartalmaz, a kutatók ezt tekintették egy adagnak. Fontos ezért megjegyezni, hogy egy dupla eszpresszó ennél akár több koffeint is tartalmazhat, a kávézókban kapható kávék koffeintartalma pedig akár 150 mg-ot is elérheti, ennek tudatában érdemes tehát számolni.

A koffein szívre gyakorolt hatásai alapvetően rövid távúak, ez csak akkor változik meg, ha valaki nagy mennyiségű koffeint fogyaszt. Ekkor a túlzott kávéfogyasztás magas vérnyomás kialakulásához vezet, mely jelentősen növeli szívbetegség kialakulásának kockázatát.

Egy másik kutatás eredményei azt mutatták, hogy a mértékletes kávéfogyasztók körében csökkent a szívbetegség, cukorbetegség, Parkinson-kór, valamint egyes májbetegségek kialakulásának kockázata azokhoz az emberekhez képest, akik vagy nem fogyasztottak kávét, vagy koffeinmentes kávét ittak. Mivel a kávéban a koffeinen kívül több ezer másik vegyület is megtalálható, egészségre gyakorolt pozitív hatását nem lehet biztosan koffeintartalmának betudni.

Mindkét kutatás csak a kávéfogyasztás hatásait vizsgálta, egyéb koffein tartalmú italokra, például energiaitalokra nem vonatkoznak a következtetések.

Bár az eredmények alapján napi maximum 6 kávé fogyasztása még nem jár hátrányos következményekkel, azonban nem vagyunk egyformák, így érdemes odafigyelnünk szervezetünk által küldött jelekre. Amennyiben kávéfogyasztás után nyugtalannak érezzük magunkat, szívdobogásérzés, hányinger, esetleg alvásproblémák jelentkeznek, már kisebb mennyiségű kávé fogyasztása is kedvezőtlenül hathat a szervezetünkre!

Fontos megjegyezni továbbá, hogy az alapbetegséggel, például magas vérnyomással, cukorbetegséggel rendelkezők számára már kevesebb kávé fogyasztása is negatív hatással lehet az egészségre, ezért ilyen esetekben érdemes háziorvosukkal egyeztetni a kávéfogyasztás lehetséges következményeiről!

A kávéfogyasztás mottója tehát sok máshoz hasonlóan: fő a mértékletesség!

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-05-coffee.html

Publikálta: Dr. Pukoli Dániel