A magas vérzsír természetes ellenszerei

Sokszor halljuk, hogy kerüljük a zsírok nagy mennyiségű fogyasztását, és míg a telített, állati eredetű zsírsavakra igaz ez a javaslat, addig éppen az ellenkezője a helyzet az omega-3 zsírsavak esetén. Az omega-3 zsírsavaknak rengeteg, tudományosan bizonyított jótékony hatása van, és a folyamatosan zajló kutatásknak köszönhetően egyre több pozitív hatásukra derül fény.

Fotó: pixabay.com

Mik is azok az omega-3 zsírsavak?

Az omega-3 zsírsavak többszörösen telítetlen zsírsavak, közéjük tartozik eikozapentaénsav (EPA), dokozahexaénsav (DHA) és a linolénsav. A telítetlen zsírsavak többségét az emberi szervezet nem tudja előállítani, azonban szervezetünk megfelelő működéséhez elengedhetetlenek, így táplálkozás során kell bevinnünk ezeket a tápanyagokat.

Az omega-3 zsírsavak nagy mennyiségben találhatóak meg a tengeri halakban, mint a lazac, makréla, tonhal, szardínia, vagy a hering, éppen ezért javasolt legalább hetente kétszer valamilyen tengeri halat fogyasztani. Tartalmaz még omega-3 zsírsavakat a szójabab, bizonyos növényi olajok (pl. lenmag vagy repce olaj) és magvak (pl. dió, chia mag) is.

A természetes omega-3 forrásokon túl számos omega-3 tartalmú étrendkiegészítő is forgalomban van, valamint omega-3 tartalmú gyógyszerkészítmények is kaphatóak orvosi javallat esetére.

Milyen jótékony hatásai vannak az omega-3 zsírsavaknak?

Az omega-3 zsírsavaknak számos előnyös hatását ismerjük. A megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav fogyasztás segíti a központi idegrendszer fejlődését magzati- és gyermekkorban, melyet összefüggésbe hoztak későbbi magasabb IQ-szinttel. Ismert gyulladáscsökkentő hatása, jótékony hatással van a csontok és ízületek egészségére, csökkentve a csontritkulás és ízületi gyulladás kialakulásának kockázatát. Az omega-3 zsírsavak a retinát erősítve segítenek megőrizni látásunk élességét, valamint előnyös hatással vannak a bőrünkre is.

Az omega-3 zsírsavak enyhítik egyes mentális betegségek tüneteit, többek között csökkentik a depressziós és szorongásos tüneteket. A megfelelő omega-3 fogyasztással megelőzhető lehet a korral járó mentális hanyatlás, valamint Alzheimer kór kialakulása is, valamint hozzájárulhat a pihentető alváshoz is.

Az omega-3 zsírsavak csökkentik a metabolikus szindróma tüneteit, a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, valamint a magas vérzsírszintet.

Egy nemrég az American Heart Association által megjelentetett ajánlás szerint az omega-3 zsírsavat tartalmazó gyógyszerkészítmények akár 20-30%-al csökkenthetik a magas vérzsírszintet. A magas vérzsír napjainkban rengeteg embert érint, és hozzájárul az érelmeszesedés kialakulásához, így növeli többek között a szívinfarktus, vagy stroke kialakulásának kockázatát.

Az ajánlás szerint naponta 4 g omega-3 zsírsavat tartalmazó gyógyszerkészítmény hatásosan csökkentheti a vérzsírszintet, és ennek következtében a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Az omega-3 készítmények a jelenleg használt vérzsírcsökkentő  gyógyszerekkel kombinálva biztonságosan alkalmazhatóak, azonban fontos, hogy a terápia eldöntése és beállítása mindig az orvos feladata, orvosi konzultáció nélkül ne módosítsunk azon! A javaslat továbbá csak az orvos által felírt, gyógyszernek minősülő omega-3 zsírsavat tartalmazó készítményekre vonatkozik, az étkezéssel bevitt, valamint egyéb, étrendkiegészítőként forgalmazott omega-3 készítmények hatását jelen ajánlás készítése során nem vizsgálták.

Mindenki számára fontos tehát a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav bevitel, elsősorban a telítetlen zsírsavakban gazdag ételek fogyasztásával. Előfordulnak olyan állapotok, mint például a terhesség, vagy egyes betegségek, például szív- és érrendszeri betegségek, magas vérzsírszint, melyek esetén a megfelelő táplálkozáson túl omega-3 tartalmú készítmények alkalmazása javasolt, azonban ezek szedése előtt minden esetben konzultáljon kezelőorvosával!

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-08-prescription-omega-fatty-acid-medications.html