Tippek, tanácsok a pihentető alvásért kánikulában is

Napok óta tartó hőség jellemzi most időjárásunkat és az előrejelzések szerint az elkövetkező napokban sem lesz lényegesen enyhébb az idő. Ebben a kánikulában sokak számára az éjszakák álmatlanul telnek, a többségük csak forgolódik, elaludni nem tud és ez a kánikulában jelentkező alvászavar a másnapjukat is megpecsételi, hiszen a kialvatlanság miatt fáradtak és nyűgösek lehetnek. Néhány tippet megosztunk annak érdekében, hogy a kánikulában is pihentetőbb legyen az alvás.

Pihentető alvás

Fotó: pixabay.com

Használja a klímát!

Az alvás kezdetén a testhőmérséklet lecsökken. A magas páratartalmú, meleg levegőben kevésbé tud lecsökkeni a testhőmérsékletünk az elalváshoz, ezért érdemes olyan levegőhőmérsékletet kialakítani (például a klíma használatával), ami elősegíti ezt. Azonban a klímaberendezés helytelen használata számos tünetet és betegséget okozhat, melyről korábbi cikkünkben már írtunk, ezért érdemes megfontoltan beállítani a hálószoba hőmérsékletét. A kutatások szerint a hálószoba ideális hőmérséklete az elalváshoz 18-20 fok környékén mozog.

Zavaró tényezők kiiktatása

Fontos, hogy lefekvés előtt fél órával már ne mobilozzunk vagy tévézzünk, mert a fényhatások az elalvást segítő hormon (melatonin) termelődését csökkentik. Készüljünk fel az elalvásra leginkább úgy, hogy elalvás előtt biztosítunk nyugodt környezetet magunknak. A napi problémákat engedjük el és, ha van rá lehetőségünk akkor olvassunk, ezzel elterelhetjük a figyelmünket a problémákról.

Ha reggel kipihenten szeretnénk ébredni, akkor fontos, hogy elalvás előtt ellazuljunk. Nem jó, ha alvás előtt szorongunk vagy stresszelünk, esetleg éppen most fejeztük be a mindennapi edzésünket. Ellazulni nem nehéz. 2 dl vörösbor elfogyasztása lefekvés előtt fél órával aranyat ér, hiszen az alkoholnak izomlazító és feszültségoldó hatása van. Aki absztinens, annak nyugtató hatású teák fogyasztása ajánlott.

Ne fogyasszon a délutáni órákban kávét és ne gyújtson rá!

Az éjszakai pihenést és az elalvást jelentősen zavarja a délutánonként elfogyasztott élénkítő italok. A dohányzás nagymértékben megnehezíti az éjszakai alvást, hiszen a dohányosok az éjszakai órákban elvonási tünetekkel küzdenek, ami lehet nem is tudatosul.

Zsíros és fűszeres ételek fogyasztását kerülni kell!

Lefekvés előtt 2-3 órával már nem érdemes enni, főként zsíros vagy fűszeres ételek fogyasztása kerülendő. Ezen ételek a gyomorsav túltermelődésével járnak, ezáltal egész éjszaka teltségérzetünk lehet és éghet a gyomrunk.

Amennyiben az alvási problémák nem csak kánikula idején jelentkeznek, hanem tartósan fennállnak, akkor érdemes felkeresni egy alvásspecialistát, aki segíthet a probléma megoldásában.