Dezodor vagy izzadásgátló?

Mi a különbség és melyik a jobb?

Nyakunkon a nyár és ebben az időszakban bizony fokozottabban is izzadunk, ezért szinte elkerülhetetlen, hogy a kellemetlen testszag és izzadságfolt ellen ne használjunk nap, mint nap valamilyen izzadásgátlót vagy dezodort. A kettő között van különbség és nem mindegy, hogy az izzadtság ellen melyik terméket használjuk.

Dezodor izzadásgátló

Fotó: flickr.com

Mi okozza az izzadást és hogyan jön létre?

A hőség, stresszes élethelyzet, fizikai aktivitás és a csípős, fűszeres ételek fogyasztása fokozott izzadást idéz elő, de a láztalanodás esetén is verejtékezünk. Az izzadás szervezetünk hőszabályozó folyamatának része és egy teljesen normális élettani folyamat, mely során szervezetünk lehűti a testünket.

Az izzadás és ezzel együtt testünk hűtése a bőrünkben található verejtékmirigyeknek köszönhető. A verejtékmirigyek az egész testfelületünkön megtalálhatóak, de vannak bizonyos testrészek (hónalj, homloktájék és a nemiszervek tájéka), ahol nagyobb számban fordulnak elő és ezeken a helyeken fokozottabban is izzadunk. A verejtékmirigyek által termelt váladék összetétele legnagyobb részt víz, de emellett az izzadtságban salakanyagok és ásványi sók is megtalálhatóak.

Egy átlagos napon nagyjából 1 liter folyadék távozik izzadtság formájában a szervezetünkből. Stresszhelyzet, hőség vagy nagyobb fizikai aktivitás során az izzadtság mennyisége naponta elérheti akár az 5 litert is.

Magának az izzadtságnak nincs szaga. A verejtékezés során észlelhető kellemetlen szagot a bőrünkön élő természetes baktériumoknak köszönhetjük, azáltal, hogy a verejtékmirigyek által termelt váladék tápanyagot jelent, amit lebontanak és ezzel elszaporodnak. A baktériumok elszaporodásával kialakul az a bizonyos izzadtság szag. Ez ellen ma már tudunk is védekezni. A különböző bőrápolási termékek, úgymint a dezodor vagy izzadásgátló készítmények ebben nyújtanak segítséget. Nézzük meg, hogy csökkentik az izzadást az egyes termékek.

A dezodor

A szó latin eredetű és szagtalanítót jelent. Tehát a neve is utal arra, hogy a dezodorok csak elfedik az izzadtság során tapasztalható kellemetlen szagokat a bennük lévő leginkább szintetikus illatanyagokkal és baktériumpusztító vegyületekkel, de magát az izzadást nem akadályozzák meg és nem is csökkentik.

Tehát a dezodorok használatával elkerülhetjük a kellemetlen testszag kialakulását, de szárazak nem maradunk!

Izzadásgátlók

Az izzadásgátlók a verejtékezést csökkentik, esetleg megakadályozzák azáltal, hogy a bennük megtalálható alumínium vegyületekkel eltömítik a verejtékmirigyek pórusait. Így nem fog termelődni verejték, izzadtság sem lesz, a baktériumoknak nincs mit lebontani, ezáltal a kellemetlen izzadtságszag sem fog kialakulni.

Az izzadásgátlók által okozott pórusok eltömítését összefüggésbe hozták a mellrák kialakulásával. Ugyanis egy 2011-ben megjelent tanulmány szerint a mellrákos nőknél magasabb alumíniumszintet igazoltak, bár a kutatásban résztvevő alanyok száma elég alacsony volt, így egyértelmű ok-okozati összefüggés nem vonható le.

Dezodor vagy izzadásgátló? Melyiket válasszuk?

Akik kevésbé izzadnak, de mégis el szeretnék kerülni a kellemetlen testszag kialakulását, azoknak a dezodorok használata javasolt.

Azok számára lehet megfelelő választás az izzadásgátlók használata, akik fokozottabban izzadnak, viszont nekik számolni kell azzal, hogy ezek a termékek nagy valószínűséggel alumíniumsókat tartalmaznak. Egészségügyi szempontból nem ajánlatos az izzadásgátlók használata az esti, éjszakai órákban a bőr természetes szellőzésének akadályozása miatt.

0 Tovább

Milyen pózban jó aludni?

Nem csak az számít, hogy mennyit alszunk, hanem az is, milyen pózban!

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen többek között agyunk megfelelő működéséhez, így a memóriánk, koncentrációs képesség, gondolkodás, figyelmi funkciók fenntartásához.  Egy nemrég megjelent tudományos cikk ezen felül felveti annak a lehetőségét, hogy agyunk egészségének fenntartásához az alvás hosszán túl fontos lehet az is, milyen pozícióban alszunk.

Alvás

Fotó: pixabay.com

Egy egylőre csak állatokon elvégzett kísérlet során különböző alvási pozíciókban figyelték meg dinamikus kontrasztos MRI vizsgálat során az agyi nyirokkeringést alvás közben. A nyirokkeringés a sejtek, jelen esetben az agysejtek által termelt „hulladékot” távolítja el a sejtek környezetéből.

A vizsgálat során azt találták, hogy az oldalt fekvés során működik legjobban az agyi nyirokkeringés, tehát ebben a pozícióban a legeredményesebb a sejtek által termelt „hulladék”, és egyéb káros anyagok eltávolítása. Mivel több agyat érintő betegség, köztük az Alzheimer és Parkinson kór is káros végtermékek felhalmozódása miatt alakul ki, így lehetséges, hogy az oldalunkon való alvással megelőzhetővé válnának ezek a betegségek a káros végtermékek eredményesebb eltávolítása következtében.

Természetesen ahhoz, hogy biztos következtetéseket lehessen levonni az oldalt alvás agyra gyakorolt hatásairól, embereken is el kell először végezni a kísérletet. Az oldalt alvásnak azonban egyéb előnyös hatásai is vannak szervezetünkre a többi alvási pozícióhoz képest.

Míg a háton alvás a legelőnyösebb a gerincünknek, az oldalunkon való alvás is kedvező a gerinc- és egyéb ízületi panaszokkal küzdők számára. Fontos azonban, hogy az oldalunkon fekve ne húzzuk túlságosan magasra a térdeinket, mivel a magzat póz egyrészt természetellenesen görbíti gerincünket, ezzel ízületi problémákat okozva, másrészt megnehezítheti a légzést is!

Mind az oldalunkon, mind a hátunkon való alvás előnyös lehet refluxos panaszok esetén, abban az esetben, ha megfelelő párna használatával a fejünk a mellkas szintje fölé kerül. Amennyiben horkolunk, egyértelműek kerülendő a háton való alvás, az oldalunkon fekve azonban jelentősen csökkenthető ez a panasz.

A hason alvás az összes pozíció közül a legelőnytelenebb, mivel az ízületek természetellenes terhelése miatt ízületi panaszokat okozhat, refluxos panaszok esetén éjszakai refluxhoz, és az arc nyomása miatt ráncok kialakulásához is vezet.

Az oldalunkon alvás agyra gyakorolt pozitív hatásai tehát embereken még nem bizonyítottak ugyan, azonban az egyéb szervekre gyakorolt előnyös hatásai miatt a hátrányunk nem származhat abból, ha megpróbálunk így elaludni – és ki tudja, talán a saját bőrünkön tapasztaljuk majd az előnyeit.

Forrás: https://medicalxpress.com/news/2019-06-health-benefits-side.html

0 Tovább

Napszúrás, hőguta: mi a teendő?

A kánikula beköszönte magában hordozza a hőség és az erős napsütés okozta betegségek kialakulásának kockázatát. Leggyakoribb formája a napszúrás, de súlyos esetben hőguta, hőkimerülés is kialakulhat. Milyen tünetek alapján ismerhetjük fel ezeket az állapotokat, mi a teendő, és mikor kell orvoshoz fordulni?

Napszúrás Hőguta

Fotó: pixabay.com

A napszúrás a fejbőrt ért hosszan tartó, erős napsütés miatt alakul ki. A napsugárzás felmelegíti a fejbőrt, az alatta található koponyacsontokat, és ha elég sokáig vagyunk kitéve direkt napsugárzásnak, a koponyacsont alatt található agyhártyát is. Ilyenkor egy úgynevezett steril agyhártya-gyulladás jön létre, mely annyit jelent, hogy nem baktériumok, vagy vírusok okozzák az állapotot, hanem a direkt hőhatás következménye.

Napszúrás esetén felborul a szervezet folyadék-háztartása is, így kiszáradás is fennáll. Emellett a fokozott izzadással nem csak vizet, hanem sót is veszítünk, tehát sóhiány is kialakul szervezetünkben.

A napszúrás tünetei a fejfájás, gyengeség, szédülés, hányinger, esetleg hányás, hőemelkedés, súlyos esetben akár ájulás is előfordulhat. A napszúrás egy maradandó károsodás nélkül gyógyuló állapot, a tünetei 24 órán belül megszűnnek.

Amennyiben a tünetek nem szűnnek 24 óra után sem, vagy súlyosbodnak, zavartság, eszméletvesztés, szapora pulzus, gyors, felszínes légzés, magas láz, izomgörcsök, súlyos hányás alakulnak ki, már nem napszúrásról, hanem hőgutáról beszélünk. A hőguta súlyos állapot, szövődményeként akár agykárosodás, vagy egyéb szervek károsodása is kialakulhat, így mindenképpen orvosi ellátást igényel.

Mi a teendő napszúrás, hőguta esetén?

Amennyiben hosszan tartó napsütés után fejfájást, szédülést, hőemelkedést, hányingert észlel, az első teendő árnyékos, hűvös helységet keresni. A fejtető felhevülése miatt a fejre helyezett hideg vizes borogatással csökkenthetjük a tüneteket. Mivel napszúrás esetén kiszáradás is fennáll, bőséges folyadékpótlásra is szükség van. A nagyfokú izzadással sót is veszít a szervezetünk, ennek a pótlása is szükséges, így a legalkalmasabbak folyadékpótlás céljára a sportoláshoz is használt ún. izotóniás italok, vagy 1 liter vízhez 1 teáskanálnyi sót adva is kielégíthetjük a szervezet igényét. Sópótlásra sós ételek, rágcsálnivalók fogyasztása is megfelelő lehet.

A kialakult fejfájás, hőemelkedés láz- és fájdalomcsillapító tabletta alkalmazásával enyhíthető. Amennyiben hányinger, hányás is fennáll, érdemes tabletta helyett fájdalomcsillapító kúpot használni, elsősorban gyermekek esetén.

Amennyiben a tünetek 24 óra elteltével nem szűnnek meg, vagy fokozódnak, minden esetben orvoshoz kell fordulni! Ha súlyos, hőgutára utaló tüneteket észlelünk, azonnal hívjuk a 112-t, mert a hőguta kezelésére sürgősségi osztályos ellátás szükséges!

Hogyan előzzük meg a napszúrást?

A napszúrás megelőzésére a meleg idő beköszöntével mindenkinek érdemes odafigyelnie, azonban a gyermekek, idősek, szív- és érrendszeri betegségben, vesebetegségben szenvedők, cukorbetegek, és a túlsúlyos emberek fokozott veszélynek vannak kitéve, tehát esetükben még fontosabb a megelőzés!

Amennyiben kimegyünk a napra, tegyünk fel kalapot, sapkát, vagy nedvesítsük be hajunkat, hogy elkerüljük a fejtető felhevülését!

Délelőtt 11 óra és délután 3 óra között ne legyünk kint a napon, mivel ekkor a legerősebb a napsugárzás!

Figyeljünk oda a megfelelő folyadékbevitelre! Legmegfelelőbbek erre a célra az izotóniás italok vagy víz fogyasztása, kerüljük a cukros italok, koffein- és alkoholtartalmú italok fogyasztását!

Amennyiben mégis kialakulnak a napszúrás tünetei, vonuljunk árnyékos, hűvös helyre, alkalmazzunk hideg vizes borogatást, pótoljuk az elveszített folyadékot és sót, és szükség szerint alkalmazzunk láz- és fájdalomcsillapító tablettát. A tünetek 24 órán túli fennállása, vagy súlyosbodása esetén azonnal hívjuk a 112-t, mert orvosi ellátás szükséges!

0 Tovább

Melyik ébreszt jobban? A kávé vagy tea?

Sokak számára nem indul el koffein nélkül a nap. A koffeinnek nem csak élénkítő hatása van, az Alzheimer-kór megelőzésében is kimutatták már hatásosságát. Általában azonban nem emiatt fogyasztjuk, a legtöbbünknek a reggeli ébredéshez elengedhetetlen a koffein bevitel kávé vagy tea formájában. Mit mond a tudomány, melyik élvezeti szer élénkítőbb? A tea vagy a kávé?

Kávé

Fotó: pixabay.com

Van, aki a kávéra és vannak, akik a teára esküsznek, ha ébren maradásról van szó. Azt azért leszögezhetjük, hogy akik a reggeli ébredéshez fogyasztják el az élénkítő szereket, azok nem csak ízükért isszák, hanem a kávéban és a teában is egyaránt megtalálható koffein miatt. 

A koffein tartalmukat tekintve, annyi bizonyos, hogy egy csésze kávéban több koffein van, mint egy hasonló mennyiségű teában. Egy jó erős kávé akár dupla annyi mennyiségű koffeint is tartalmazhat, mint a tea. 

Ennek nyomán készült egy kisebb vizsgálat, amelyben a kutatásban résztvevőket megkérdezték, hogy melyik élénkítőszer elfogyasztása után érezték magukat éberebbnek. Természetesen elfogultak voltak a kutatásban résztvevő személyek, hiszen akik a teára esküsznek, váltig állították, hogy a tea elfogyasztása után is élénkek maradtak, aki pedig a kávéra esküsznek, náluk továbbra is a kávé volt a legélénkítőbb szer, azonban a kontrentrációban és a reakció idejükben nem volt jelentősebb különbség. 

De! Ha a tea formában ugyanolyan mennyiségű koffeint vittek be, mint a kávéban megtalálható volt, akkor a résztvevők szerint a tea (valószínűleg a magasabb koffein tartalma miatt) hatásosabbnak bizonyult, élénkítőbb volt.

Tehát a szubjektív megítélés alapján az eredmény döntetlennek bizonyul, a tea is ugyanolyan jól ébreszt, mint a kávé.

Korábban már írtunk arról, hogy Naponta hányszor kávézhatunk következmények nélkül? 

0 Tovább

Amit a Lyme-kórról tudni érdemes

A jó idő beköszöntével egyre több időt töltünk a szabadban, akár csak a közeli parkban, játszótéren, vagy a városok zajától eltávolodva a természetben kirándulva. A növényzet legyen akár a városban, akár a vidéken, ugyanazt az apró veszélyt hordozza magában: a kullancsokat. A kullancsok elsősorban a bozótos, magas füves, árnyékos területeket szeretik, de akár a fákról is támadhatnak. Magyarországon a kullancsok fele terjeszt valamilyen betegséget, mely 98%-ban Lyme kór.

Lyme-kór

Fotó: pixabay.com

Mi a Lyme kór, milyen tünetei vannak?

A Lyme kór a Borelia burgdorferi nevű baktérium által okozott megbetegedés, melyet elsősorban kullancsok terjesztenek, emberről emberre nem terjed.

Első tünete általában a csípés helyén megjelenő fájdalmatlan, nem viszkető bőrpír (Lyme-folt, vándorló bőrpír), mely általában ovális alakú, és néhány cm-től akár 10-20 cm átmérőjű is lehet. Jellemzően a bőrpír széli részei egyre növekednek, erre utal a vándorló bőrpír elnevezés, valamint kokárda jelnek is nevezik a formája miatt. Ritkán előfordul, hogy nem egy, hanem több folt is látható a csípés környezetében. A bőrpír megjelenthet azonnal, de a betegség lappangási ideje 3 naptól 3 hónapig terjedhet, így hetekkel a csípés után is jelentkezhet, és hetekig, akár hónapokig is fennállhat.

Lyme-kór

A bőrpír nem minden esetben jelentkezik. Előfordulhatnak egyéb tünetek is, melyek a kullancs csípés után fertőzés jelenlétére utalnak: influenza-szerű tünetek, izom- és ízületi fájdalmak, hőemelkedés, torokfájás, nyirokcsomó duzzanat.

Ha a betegség nem kerül felismerésre, és a beteg nem kapja meg a kezdeti időszakban a szükséges kezelést, késői szövődmények alakulhatnak ki. A betegség lefolyása akár évekig, évtizedekig tarthat, eközben panaszos, és panaszmentes időszakok válthatják egymást.

A Lyme kór hosszú távon gyakorlatilag bármely szervünket megbetegítheti. Kialakulhat bőrsorvadás, az idegrendszer érintettsége miatt vándorló zsibbadás, végtaggyengeség, fejfájás, akár memóriazavarok, izom- és ízületi fájdalmak.

Hogyan kezelhető a Lyme kór?

Amennyiben a betegség korai fázisban felismerésre kerül, 4-6 hétig tartó megfelelően megválasztott antibiotikus kezeléssel gyakorlatilag teljes mértékben gyógyítható. Ha azonban nem kerül időben felismerésre, már kialakultak a késői tünetek (pl. izom- vagy ízületi fájdalmak, idegrendszeri panaszok), ezen tüneteket már antibiotikumok használatával nem lehet befolyásolni. Többször ismételt antibiotikus kúrával azonban a baktériumok nagy részét elpusztíthatjuk, így megelőzve a további szervrendszeri károsodásokatt.

Hogyan előzhető meg a Lyme kór?

A Lyme kór megelőzésére sajnos védőoltás egyelőre nem áll rendelkezésre.

A betegség megelőzésére a legalkalmasabb módszer jelenleg a kullancs csípés megelőzése. Amennyiben kirándulni, túrázni indulunk erdős, vagy magas füves területre fontos a zárt ruházat, esetleg kullancs- és egyéb rovar riasztó spray-k alkalmazása.

Amennyiben kullancs csípés ért minket, és a kullancs még a bőrünkben van, minél előbb távolítsuk el. A csípést követő első 1-2 órában a kullancs csak szív, ilyenkor a fertőződés esélye kicsi, ezért minél előbb el kell távolítani az állatot. Az eltávolítást csipesszel, vagy a patikákban külön erre a célra kapható kullancskiszedő csipesszel végezzük. A kullancsot a nyakánál fogjuk meg a kullancsot a csipesszel, és forgató mozdulatokkal, határozottan kezdjük el kifelé húzni, ügyelve arra, hogy a potrohát ne nyomjuk össze, mert itt találhatóak a fertőzést okozó baktériumok, vírusok! Fontos, hogy a kullancsot semmi esetre se kenjük be krémmel, olajjal, vagy bármi mással, mert ilyenkor az állat öklendezni kezd, és gyorsabban belénk juttatja a fertőző nyálat!

Amennyiben tehát a kullancs csípés helyén bőrelváltozást veszünk észre, vagy viszketni, fájni kezd, azonnal forduljunk orvoshoz! Első lépés mindig a kullancs eltávolítása legyen, hiszen minél tovább marad bennünk, annál nagyobb a fertőződés veszélye! Amennyiben erdős helyre indulunk az első gondolatunk mindenképpen a megelőzés legyen, hiszen így tudjuk leginkább elkerülni a Lyme kór kialakulását.

0 Tovább

ONLINE ORVOSI TANÁCSADÁS

Mi a panasz?

blogavatar

Orvosi blog, mely Önnek szól! A szakmailag hiteles tartalmakat mindenki számára közérthető formában jelenítjük meg. Naponta frissülő tartalmainkkal az Ön egészségét, egészségértését szolgájuk! Blogunkat használja egészséggel! :)

Feedek